Verkostoituminen

Verkostoituminen on termi, joka joidenkin korviin kuulostaa vähän utopistiselta asialta, sellaiselta, jonka joku talousviisas on keksinyt. Eräs tapaamani mikroyrityksen omistaja mainitsikin minulle, ettei hänellä ole aikaa verkostoitua, kun on töitäkin tehtävänä. Mietin kuulemaani hetken ja tein sitten tälle autokorjaamoyrittäjälle muutaman kysymyksen. Ensin kysyin, tekeekö hän kaikki tarvitsemansa osat itse? Sain vastaukseksi, että ei tietenkään, hänhän hakee ne varaosaliikkeestä. No, onko sinne liikkeeseen tehty joku sopimus? Maksan osat parin viikon välein, yrittäjä kertoi. Lisäksi hän mainitsi saavansa alennusta listahinnoista, ja että varasosaliike oli alkanut pitämään hyllyssään tiettyjä osia, joita yrittäjä tarvitsi usein. Totesin keskustelukumppanilleni, että verkostoituminen on juuri tätä. Yrittäjänä hän keskittyi omaan osaamiseensa, tässä tapauksessa autojen korjaamiseen. Varaosia toimittava liike taas keskittyi omaan osaamiseensa, eli tarjoamaan korjaamolle tarvittavia osia mahdollisimman nopeasti ja helposti. Verkostoituminen oli tässä, ei se sen hienompaa ole. Kaikki yritykset tekevät verkostoitumista jollain tasolla. Verkostoitumista voi myös kehittää tietoisesti. Kyseinen autokorjaamo voisi vaikka verkostoitua naapuritiloissa olevan autopesulan kanssa ja tarjota huollon päälle auton pesua ja sisätilojen siivoamista. Kumpikin yritys tekisi sitä mitä ennenkin, mutta yhteistyö toisi lisää asiakkaita ja siis tuottoja yritykselle. Verkostoitumista on myös se, ettei autokorjaamon yrittäjä mene hallissa vietetyn työpäivän jälkeen tietokoneen viereen miettimään yrityksensä alv-tilityksiä ja mahdollisia palkkoja, vaan antaa ohjeet tilitoimistolle, joka hoitaa autokorjaamon kaikki taloushallinnon asiat laskutuksesta ja palkanmaksusta tilinpäätöksiin. Aiemmin yritykset tekivät paljon enemmän asioita itse: varaosat ja materiaalit tilattiin omaan hyllyyn, taloushallinto hoidettiin itse ja yrityksessä oli monen alan osaajia, jotka työskentelivät aputehtävissä, varsinaista liiketoimintaa tuntematta. Eipä se autokorjaamon puhelimeen vastannut sihteeri kovinkaan usein osannut auton öljyjä vaihtaa tai ainakaan kytkinremonttia tehdä. Nyt puhelimeen voi vastata asiakaspalveluyrityksen sihteeri, joka hoitaa korjaamon ajanvaraukset samalla tavalla kuin tilitoimisto tekee paperihommat ja tilittää alvit. Korjaamoyrittäjän ei tarvitse palkata muuta työvoimaa kuin osaavia autojen korjaajia – tai käyttää rekrytointitoimistoa palkkaamiseen. Autokorjaamo on verkostoitunut huomaamattaan.

(Visited 110 times, 1 visits today)