Innovaatiot kehityksen avaimina

 

Monien menestyvien suuryritysten alkusysäyksenä on ollut jokin todella pieni ja merkityksettömältä tuntunut arkipäiväinen huomio, joka on kehittynyt käytännön tasolle toteutukseen asti. Tällaisia jopa ylikansallisien menestystarinoiden alkusysäyksiä kutsutaan trendikkäästi innovaatioiksi. Voidaankin sanoa, että Teknologiateollisuuden menestyminen perustuu innovaatioille. Uudet innovaatiot voivat olla täysin sattuman kauppaa ja arpapeliä, toisaalta myös pitkäaikaisen tutkimuksen ja harkinnan tulosta.

Markkinointikoneistojen avulla innovaatiot eivät välttämättä tarvitse pohjakseen potentiaalisen asiakaskunnan tarvetta kyseiselle innovaatiolle, vaan onnistunut markkinointi voi luoda tuleville asiakkailleen tarpeen tunteen kyseistä uutta tuotetta kohtaan. Pyörän keksiminen uudestaan on yksi tapa lähestyä innovaatiokulttuuria, siinä vanhalle, jo toimivalle pohjalle rakennetaan uusien ideoiden ja tekniikoiden pohjalta modernimpi ja toimivampi kokonaisuus, joka johtaa kuluttajissa tarpeen syntymiseen ja ostopäätöksen tekemiseen. Tällainen malli voi taas jatkossa toimia täysin uuden innovaation moottorina, vanhalla pohjalla luodaan asiakaskunnan kiinnostus uuteen brändiin ja saadaan samalla rahoitusta kehittää aivan uusia ideoita eteenpäin ja tuotekehittelyyn saakka.

Nykyajan innovaattoreita voidaankin verrata entisaikojen suuriin keksijöihin. Tarvitaan todella avointa mieltä kehittää täysin ajatuksen varassa lepäävä uusi teknologia massojen hyväksymäksi ja käytettäväksi. Hyvä innovaattori osaa lukea yhteiskunnan kulutustrendejä ja suunnata ajattelua laajalla alalle uusien innovaatioiden keksimiseksi.

(Visited 89 times, 1 visits today)